Co je to punk?

7. ledna 2010 v 14:48 | Elysia |  O mě
Co je to punk? Hudební směr? Styl života? Spousta nášivek, spínacích špendlíků a číro na hlavě? Asi by se dala vytvořit jednoduchá objektivní definice, ale ve skutečnosti je to trochu složitější. S punkem se také pojí spousta názorů, které by měl podle všeho takový punkáč zastávat. Pravdou ale je, že ve spoustě z nich se objevují často protichůdné tábory jedny něco obhajující, druhé to zase popírající. A tak se úplně objektivně a přesně nedá punk, či příslušník punkového hnutí definovat. Proto napíšu, jak se na ty nejdiskutovanější témata dívám já.


Drogy, alkohol
Velice často diskutované téma. Hodně lidí si pod pojmem punk představí fetky z nádraží, namol zrubané bezďáky a podobná stvoření. Některé punkové kapely drogy propagují a hodně punkových hudebníků opustilo svět právě v důsledku předávkování nebo měli s drogami více či méně zkušeností. Na druhou stranu jsou kapely, které přímo užívání drog kritizují a často se objevují i posměšné skladby právě na adresu oněch nádražových povalečů. Zase je ale pravdou, že i ti, co drogy kritizují, zpívají o trávě a pivu jako o každodenním potěšení. Já se řadím ke skupině drogy odsuzující. Přiznám se k tomu, že kouřím a alkohol mám ráda, ale že bych potřebovala prokalit každej víkend, to ne. Občas je to ale "potřeba", vymýt si mozek, zapařit, odreagovat se. Ale chlastat z nudy v parku krabicáky a lahváče fakt nemusím. To si dokážu najít lepší zábavu:).

Války
Tady asi není příliš moc co diskutovat, protože v pohledu na války se asi valná většina punks shodne. Stejně tak i já. Války odsuzuju ať už je zdůvodnění jakékoli. Vždycky jsou v tom nakonec jen peníze. Když jsem si měla dát přihlášku na výšku, uvažovala jsem i o vojenské lékařské, myslela jsem, že bych tím aspoň trochu přispěla k dobru, ale nakonec mi došlo, že bych stejně byla pořád jen voják povinný poslouchat rozkazy, a že bych tím válčení v podstatě naopak podpořila. Když nebudou mít doktory, nebudou třeba tolik válčit:D. Já vím, že na mě jako na jedné osobě to nezáleží. Nebudu tam já, najde se někdo jiný, ale pro můj osobní pocit mi to stačí. Takhle vím, že jsem k tomu nijak nepřispěla a nepodpořila zabíjení. Je to stejné jako když přestanete jíst maso, protože nesouhlasíte se zabíjením zvířat. Sami s tím nic nezmůžete a zabíjet se nepřestane, ale jde o ten pocit. Doufám, že mi rozumíte:).


Hubda
Když si vzpomenu kolikrát jsem byla svědkem naprosto nesmyslných debat a hádek o tom, co by měl "pravej" punkáč poslouchat, je mi z toho až zle. Samozřejmě, že mezi oldschoolovým punkem a tím, co se hraje dnes je sakra rozdíl. Taky je rozdíl mezi zahraničním a českým punkem. Stejně tak je rozdíl mezi hardcore punkem a punkrockem, ale ty žabomyší války o tom, jestli je někdo nebo není punk, protože neposlochá Clashe, ale Billy talent, neustálé řešení toho jestli je někdo pozér, když poslouchá Sex pistols, jsou opravdu na nic. Proč mají lidi potřebu něco takovýho řešit? Proč si potřebujou dokazovat, že "já jsem víc punk, než ty"? Já mám sice taky radši ten oldschool, ale poslechnu si i ty novější kapely, české i zahraniční. Je mi to jedno. Když mě zaujmou, mají své názory, se kterýma souhlasím, tak proč ne? Jediný, co moc nemusím, je ten tzv. americký garážový punk, protože mi to zní všechno stejně, ale samozřejmě i mezi nima se najdou výjimky, který si poslechnu ráda.

Oblečení
To je další nesmyslně diskutovaná věc. Říká se, že šaty dělají člověka, ale s tím bych až tak nesouhlasila. Kolikrát jsem se setkala s lidma, kteří byli oblečeni naprosto normálně a v davu byste si jich nevšimli, ale byli víc punk než některé náctileté slečny ověšené kovem od obočí až po kotníky, u kterých tím oblečením ale veškerá představa punku končila, protože do uší jim zrovna hrála Avril Lavigne. A co já? V mém šatníku byste našli typicky "punkové modely":D, ale někdy byste to do mě taky neřekli, protože vypadám normálně jako každý jiný. Nemám potřebu dávat se za každou cenu a vždycky na odiv, ale svoje "punkvý hadry" mám ráda a nosím je klidně i do školy a ačkoli někteří vyučující se na mě nedívají zrovna s pochopením, s poznámkama na mou osobu se setkávám jen ojediněle. Vlastně až do letošního roku jsem s tím problémy neměla. Sice v prváku mě jeden fyzik neměl rád, což bylo asi tím, že prostě nejsem ta "holčičí holka" a nechodím v růžové sukýnce a s tričkem velkého výstřihu, což on měl právě rád, ale s komentářema jsem se setkala až letos. Jeden doktor se mě zděšeně zeptal, kolik to mám těch náušnic v uších a jiný zrovna předevčírem prohlásil, že jsem satanistka, ale ten to řekl s úsměvem a asi spíš v žertu. No to sem se ale dostala trochu někam jinak. Závěr je prostě takovej, že by každej měl chodit v tom, co mu vyhovuje a v čem se cítí dobře:).



Vegetariánství
Tohle není přímo tématem sporů a není typické pro punk, ale je pravda, že dost punkáčů maso nejí nebo aspoň nějakým způsobem bojuje za práva zvířat. V tomhle směru nevím jaký je poměr a vím, že je taky spousta těch, kterým je to úplně šumák. Co se mě ale týče, já vegetarián nejsem a asi nikdy nebudu, já prostě maso potřebuju. Ráda bych ho ale omezila už jen z toho důvodu, že je to i zdravější. Zvířata miluju, ale maso potřebuju. Aspoň se ale snažím přispívat a pomáhat, když je potřeba. Už jen to, že si vezmete domů zatoulané kotě je přece dobrý začátek. Nebo že aspoň nebudete kupovat vajíčka slepic z klecí. Pořád se dají sehnat od chovatelů, co mají slepice venku ve výběhu. Stačí zdánlivé maličkosti:).

Rasismus, náckové, skini, antifa a anarchie
Tohle téma by vydalo na samostatnej článek, ale pokusím se to zestručnit:). Co se rasismu týče, na tom by se asi většina punkáčů shodla. Včetně mě. Nepřísluší nám někoho soudit na základě barvy pleti, původu, vyznání atd. Pokud se chovají slušně, nic mi nedělají nebo mi nenutí svou víru, pak je vše v pohodě a klidně se budu zastávat i cikánů. S těmi je ale ten problém, že právě většinou nejsou "v pohodě". A proti tomu budu klidně vystupovat. Nehodlám se chovat jako pokrytec a bránit je jen proto, že jsem přece punkáč a musím být příkladný antirasista. S rasismem souvisí i ona všem velmi známá nevraživost mezi punkáči a nácky. Jenomže tady se pomalu začínáme dostávat do nebezpečných vod, protože spousta lidí neví jakej je rozdíl mezi náckem a skinem a háže všechny plešaté do jednoho pytle. Pro nevědomé, mezi skiny je opravdu spousta jedinců vyznávajících Hitlerovy ideály, ale jsou i takoví, kteří jsou sami proti rasismu a s nácky je spojuje leda tak jejich vzezření. S.H.A.R.P. je zkratka z anglického sloganu, který by se přeložil jako "skinheads proti rasovým předsudkům". A tito tzv. SHARPáci vycházejí z původního hnutí skinheads, které nemělo s rasismem nic společného a mají často co dělat, aby se obhájili jak před veřejností tak při potyčce s nevědomými radikálními antifašisty. Je sice pravda, že ne všechny jejich ideály sdílím, ale to je zase jiná věc. Loni na Pod Parou jsem sama byla svědkem toho, jak se na skupinku skinů, kteří přijeli za hudbou a zábavou, spousta punkáčů dívala skrz prsty se slovy, co tady ti plešouni dělají. Sice nedošlo k žádné potyčce nebo o ní aspoň nevím, ale i tak to svědčí o tom, že v lidech stále převládá názor plešatej s kšandama=nácek. To by stačilo k vysvětlení a snad jste z toho i pochopili jak se na to dívám já. Náckové v žádném případě, skini mi nevadí. Co se antify týče, to je taky oříšek. Po pravdě nemám o ní až takové informace abych si udělala jednoznačný názor na to, jestli bych ji podpořila nebo zavrhla. Občas na jejich stránkách čtu články, s některými souhlasím, některé mě pobaví, ale s jinými bych se zas až tolik neztotožňovala, jelikož se tady právě projevuje ta tendence chránit romy za každou cenu a nevidí nebo jen z principu dělají, že nevidí, že někteří (spíš většina) si jejich podporu nezaslouží. Jasně je trestuhodné, když někdo zapálí někomu dům, jen proto, že je cikán a ať už by byl třeba jakýkoli hajzl, nikdo nemá právo řešit to takhle po svém, navíc, když tím téměř zabije malé dítě. Ale cikáni taky nemají právo nám dělat ze života peklo, přiživovat se na nás a parazitovat a ještě se ohánět rasismem, kdykoli si někdo dovolí vznést námitku.
Shrnu-li to, jsem proti rasismu, ale uvítala bych změnu systému tak, aby přestal zvýhodňovat naše nepřizpůsobivé spoluobčany a to, že jsem pro změnu, za rasismus nepovažuju ani v nejmenším. To je jen boj za osobní svobodu.


Dalšího už mě zrovna nic nenapadá, ale kdyby něco napadlo vás a zajímal by vás můj názor na věc, zeptejte se v komentářích:).
Kdybych to měla všechno nějak shrnout, řekla bych to asi takhle: Punk je především o hudbě, není o drogách ani o obleční. Není o tom dělat bordel a být každej den zlitej. Je o tom žít naplno a nedělat si moc těžkou hlavu z autorit, nelízt nikomu do zadku a být sám sebou, mít svoje názory a nebát se je vyslovit a bojovat za své ideály!
Každej to může vnímat jinak, proto upozorňuju, že toto je pouze můj pohled na punk, se kterým se můžete nebo nemusíte ztotožnit. Nebojte se napsat váš pohled a připomínky:).

A na konec eště jedna tématická songa:)


 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Bels Revenge Bels Revenge | Web | 7. ledna 2010 v 15:55 | Reagovat

Hezký článek a ještě hezčí nové záhlaví :)

2 Lili Lili | Web | 7. ledna 2010 v 16:23 | Reagovat

Záhlaví je parádní, to v prvé řadě.
Dobrý článek, napsaný z tvého pohledu.
Nevím, poslouchala jsem ukázky a mě prostě punk moc nesedí, já asi budu napořád metalová  :-D
S narážkama jsem se docela setkala, ale tak nějak mi byly fuk. Jsem poslední dobou docela zmírnila s tím oblečením, ale já mám takové období, že jsem mírná a pak zničehonic přitvrdím, protože se stávám moc holčičí  :-D Nj, to až bude léto, čas sukní, glád a tak podobně  :-D

3 Elysia Elysia | Web | 7. ledna 2010 v 17:06 | Reagovat

[1]: diky:)

[2]: nj, kazdej sme nakej:D me sou ty kecy taky u zadku jen me to obcas prekvapi...obleceni stridam podle nalady, nekdy na sebe proste hodim, co je zrovna poruce a nejak to neresim a nekdy me to zas popadne a navesim na sebe satky a stahovaky, naramky a retezy...:D

4 Enochian Enochian | Web | 7. ledna 2010 v 19:30 | Reagovat

Juj, moc zajímavé... Pěkně se to četlo, máš fakt talent :-)

5 fik fik | 7. ledna 2010 v 22:17 | Reagovat

Jakej máš prosím mail?? Potřebuji se s Tebou na něčem domluvit.. ;) :)

6 Anča Anča | Web | 8. ledna 2010 v 7:10 | Reagovat

Více méně se shodnem. . Bohužel jak píšeš o tom vegetariánství a ochraně zbvířat - většině punx co znám, jsou takovéhle věci zcela ukradené a jde jim o tom být každý den v lihu  :-!  Potom se nesmíme divit, když na nás lidi koukaj jako na alkoholiky. Nu a jak píšeš o AFĚ - mám s ní takovou nehezkou zkušenost a ačkoliv s většinou na jejich webu souhlasím, po tom nepěkném zážitku bych si na sebe placku ANTIFA už asi nevzala.... A dost punkáčů co znám, má podobný názor jako ty - romy moc nemusí.... Podle mě to pramení z osobních zkušeností dotyčného, takže já proti nim vážně nic nemám. (A hlavně nechápu, jak je může někdo házet do jednoho pytle....)

7 Elysia Elysia | Web | 8. ledna 2010 v 17:50 | Reagovat

[5]: napis mi svuj a ja se ti ozvu, nechci ho tu verejne vystavovat:)

8 Elysia Elysia | Web | 8. ledna 2010 v 17:58 | Reagovat

[6]: jo ja vim, ze vetsina se ochranou zvirat nejak nezabyva, ale je par kapel, ktere o tom zpivaji a snazi se na to upozornit...muzu se zeptat na tu zkusenost?jestli to nechces psat nemusis:)...co se romu tyce taky mam vetsinou spatne zkusenosti, ale treba vedle nas bydli jedni relativne slusni a moje nevlastni segra je taky romka, takze to prave taky dokazu odlisit...ono to pro ty slusne je uz tak samo o sobe trest a sami na sve "kolegy" nadavaji a stydi se za ne...

9 Anča Anča | Web | 8. ledna 2010 v 19:36 | Reagovat

[8]:  No... zkrátka mě nějaký týpci málem zbili, protože jsem měla tašku Lonsdale ! To, že jsem na ní měla antifašistickou placku a že se Lonsdale od nacismu distancovala... jim bylo jedno :( Naštěstí mě jeden kámoš zachránil

10 Elysia Elysia | Web | 8. ledna 2010 v 23:06 | Reagovat

[9]: extremy a blbost se bohuzel najde vsude:( hlavne ze jsi mela toho zachrance:)

11 Christina Christina | Web | 10. ledna 2010 v 20:59 | Reagovat

punk hudbu mám "docela" ráda ale jinak..punk....no prostě...k němu nemám vztah...awe hudba hezká...a taky hezký blog  :-D

12 Elysia Elysia | Web | 10. ledna 2010 v 21:04 | Reagovat

[11]: dik:)

13 Anča Anča | Web | 10. ledna 2010 v 22:22 | Reagovat

dík za pochvalu fotek :-) jinak taky bych je už ráda konečně viděla na živo  :-(  snad to letos někdy vyjde... jo až znáš Benjaming Band ? je to taky český celtic pnk, ale v češtině :D mám je snad ještě radši, než P and P

14 Chloë Chloë | Web | 11. ledna 2010 v 9:23 | Reagovat

Dobrý článok a súhlasím s tebou :D
Síce pravda, punk počúvam pomenej, ja som skôr na goth a podobne, ale aj tak ho mám rada.
A okrem toho mám hroznú slabosť pre chalanov s čírom :D Lol :D

15 Elysia Elysia | Web | 11. ledna 2010 v 11:48 | Reagovat

[14]: to ja taky:D:D:Dale pst :-D

16 Anča Anča | Web | 11. ledna 2010 v 17:04 | Reagovat

No ještě uvidím :-) Hrozně ráda bych jela na Mighty Sounds nebo Antifest. Vlastně nejradši na obojí :D Jenže vzhledem k mému nízkému věku...nu myslím, že mi naši dovolí jen jeden vícedenní festival :-( No tak uvidím, co kde bude hrát  :-) yZas když to vezmu takhle - nevím o moc lidech, kteří by se chystali na MM... za to na Antifest jede spousta známých.... uvidím :-) Co ty ?

17 Babsi † Babsi † | Web | 13. ledna 2010 v 21:22 | Reagovat

Moc hezky si to napsala. Já osobně nepatřím k vegetariánům a ochráncům zvířat, ale nevaděj mi. (Neomezovat nikoho  kvůli něčemu, čím neomezuje mě - snad sem to napsala tak jak sem myslela...) Ten távěr článku je naprosto vynikající. A o té "antifě" - mě je tohle celkem jedno. Sice se můžu považovat za anarchistku nebo něco podobného, můžu mít "anarchistické názory", ale... Já osobně nemám ráda ČSAF. Moc hezky si to napsala. Já osobně nepatřím k vegetariánům a ochráncům zvířat, ale nevaděj mi. (Neomezovat nikoho  kvůli něčemu, čím neomezuje mě - snad sem to napsala tak jak sem myslela...) Ten távěr článku je naprosto vynikající. A o té "antifě" - mě je tohle celkem jedno. Sice se můžu považovat za anarchistku nebo něco podobného, můžu mít "anarchistické názory", ale...
Všichni se s tím ohánějí, když se jim zdám jenom jako malá holka, co si na něco hraje. Ale já nemám ráda všechny ty federace a sdružení a všechny tyhlety kolektivní činnosti. Nechápu to. Jo, teď to asi vyznělo tak jak nemělo, ale... Uf. Prostě nemám potřebu združovat se do nějakých federací (ještě by mohli založit anarchistickou politickou stranu!) a nelíbí se mi jak se s ní všicni ohánějí jako by její hlavní názor (http://www.csaf.cz/about.php) bylo nějaké písmo svaté. Omlouvám se všem. Vsadím se, že mě teď zavrhnete. Víte co? Mě je to celkem jedno. Nebo snad v těch vašich stanovách není že "má každý právo na svůj názor"?  :-D

18 Elysia Elysia | Web | 13. ledna 2010 v 22:09 | Reagovat

[17]: chapu jak to myslis:) me osobne se myslenka anarchie taky zamlouva, jenomze je hacek v tom, ze si jednak kazdej pod pojmem anarchie predstavi kapku neco jineho a to, co si pod tim predstavuju ja je utopie..nerealne proste, protoze lidi sou (premyslim jak to napsat slusne) no proste lidi sou lidi:D ted pro zmenu nevim, zda budu pochopena ja:D

19 black.raven :))) black.raven :))) | Web | 14. ledna 2010 v 19:43 | Reagovat

skvělej článek,chválim :P

20 Punky :D Punky :D | 15. ledna 2010 v 10:47 | Reagovat

"každej to sví o punku ví, a každej sám tomu po si/ym rozumí" :D:D timhle se tak nějak řídím já. :o) tenhle článek je dost k zamyšlení nutící. a taky dost vyčerpávající.... :-D  něco podobného jsem už dávno chtěla napsat jenže kdo mě zná ten ví že jsem hroznej lenoch  :-P  no nic.. máš to tu pěkné :D :-D

21 Anča Anča | Web | 22. ledna 2010 v 22:16 | Reagovat

Já bych ještě měla takjovou poznámku  těm "federacím", jak o nich píše Babsi.... Víš co, já to taky nemám ráda. Jen jde zkrátka o to, žkdo víc zmůže ? Člověk sám, nebo nějaká skupina lidí ;-) ? O to tu jde- dát dohromady lidi s podobnmý názorem :-)

22 Elysia Elysia | Web | 23. ledna 2010 v 11:15 | Reagovat

[21]: to mas pravdu, jenomze nic se nema prehanet a ona to treba ta antifa dost casto prilis hroti...sdruzovat se kvuli boji za spolecny cil to beru, ale nesmi se s tim zachazet zas moc daleko...taky je problem v tom, ze vsude se najdou fanatici, kteri dane organizaci spis podkopavaji suverenitu, nez aby ji opravdu pomahali a taky cim vic lidi, tim vic se pak nazory rozchazeji..

23 monyka monyka | Web | 30. ledna 2010 v 14:06 | Reagovat

dobrej článek s dost dobrými názory,takovejchdle názorů by si člověk měl vážit,poslední dobou takovejchdle lidí moc nepotkávám,nějak mi přijde že pro dnešní pankáče je punk jenom o chlastání...a jak píšeš o těch skinech...to mě vždycky dokáže naprosto vytočič,vždycky když je někde nějaká demonstrace,tak ,hlavně na nově, ve zprávách vždycky jak řikají demonstrace anarchistů proti skinheadum....za to bych prostě vraždila...anarchista neni antifašista a skinhead neni nácek:( už jenom kvůli tomu se na punkáče veřejnost dívá takhle,vidí pankáče a hned si řeknou,že je to prostě jenom vyfetovanej anarchista

24 Elysia Elysia | Web | 30. ledna 2010 v 21:32 | Reagovat

[23]: njn to je proste lidska blbost a neinformovanost a taky lenost si ty informace sehnat..nekomu proste nedochazi, ze ne vsechno, co reknou v televizi je svata pravda:(

25 >>Malá_Socka<< >>Malá_Socka<< | 6. ledna 2011 v 15:26 | Reagovat

Při hledání nějakého tématu asi před 2 dny jsme narazila na tvůj blog a tak jsem si přečetla pár članků...
A vlastně s nimi musím souhlasit.
Závěr článku - dokonalý, ale pořád tu budou lidé, kteří jako punk budou považovat vysoký číro,"Áčkovaný" hadry a flašku chlastu v ruce xD..
Jinak song od Visacího zámku, který tu máš, se mi sice nijak nepříčí, ale nedovoluji si nazvat Visací zámek punk kapeolu...stejně jako Houbu (na ní se dobře poguje, ale tím to pro mě končí) a např. Totální nasazení, ale to je čistě můj názor a je mi jasné, že s tím nemusíš souhlasit.

Abych se ale vrátila k tématu - krásný článek, myslím , že i dobře vysvětlený,Jen tak dál :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama