Co to je?

8. ledna 2009 v 19:55 | Elysia |  Cyberpunk/Steampunk


Kyberpunk (cyberpunk) je minoritní, zejména literární, umělecký směr, který vznikl na začátku 80. let, kdy se oddělil od science fiction.

V kyberpunku hrají nezanedbatelnou roli informační technologie, počítače a zejména umělá inteligence. Obvykle je popisována činnost hackerů v undergroundovém prostředí v nepříznivém kybernetickém světě, ve kterém vládnou drogy, mafie a zbohatlické vrstvy zastoupeny mamutími nadnárodními společnostmi. Kyberpunk často charakterizuje nihilistický nádech s dotekem japonské kultury a kromobyčejný hrdina s neotesaným pohledem na přetechnizovaný svět, většinou s kyberimplantáty po těle a čas od času ponořený v kyberprostoru. Kyberpunková literatura na rozdíl od klasické hardcore science fiction často uplatňuje zápletku v detektivním duchu, a typickým rysem je i textový záznam zběsilých akčních scén v duchu hollywoodské filmové produkce.
Lze však vysledovat i další typické odlišnosti kyberpunku od žánru sci-fi:
  • Děj se téměř vždy odehrává v blízké budoucnosti, většinou 10 - 50 let od současnosti.
  • Děj se většinou odehrává na Zemi nebo v blízkosti Země (na její orbitě, na Měsíci, maximálně ve Sluneční soustavě).
  • Děj řeší témata a problémy, které alespoň částečně zasahují do našeho současného života, kdy není potřeba přílišné abstrakce a představivosti, aby se čtenář s hrdiny, které je řeší, mohl ztotožnit. Některé nadnárodní koncerny známe v čase napsání díla ještě existují, o některých méně významných současných událostech se dozvídáme jejich osud, setkáváme se se staršími postavami, které se narodily ve stejné době jako my.
  • Prostředí, politická situace, apod. v kyberpunkové literatuře je většinou extrapolací ze současného stavu - jako by si autoři pokládali otázku "V co se naše společnost ze současného stavu vyvine za takových 20 (30, 50, …) let?"
  • V drtivé většině případů nejsou předmětem děje mimozemské bytosti či jejich kontakt s lidmi; ve značné části kyberpunkové literatury se s nimi ani nesetkáme.
  • Místo exotických mimozemšťanů se většinou setkáváme s umělou inteligencí obdařenými stroji, roboty, androidy, cyborgy, synthorgy a nebo s lidmi s implantáty fyzické i mentální povahy, virtuální/elektronické osobnosti, avatary a podobně.
  • Hlavní hrdina v kyberpunku nemusí nutně být kladný hrdina. Nemusí však být ani zcela záporný hrdina - často se setkáváme s "napůl" kladným hrdinou, u kterého (podle subjektivního pohledu každého jednotlivého čtenáře) nacházíme jednu či více vlastností, se kterými se neztotožňujeme. (Tento rys se může vyskytovat i u jiných literárních stylů, ale v kyberpunku je zvlášť markantní.)
  • V kyberpunku se většinou vyskytuje více ženských postav, nejsou žádnou výjimkou hlavní hrdinky. Postavy žen v kyberpunku neplní podružnou úlohu ale velmi často jsou motorem celého příběhu - dokonce je můžeme vídat v rolích bojovnic či tělesných strážkyň.
  • Prostředí kyberpunkových děl jsou občas posazena na polarizované antitezi mezi úzkostlivě dokonalým elitním korporátním perfekcionismem a animalitou většinové anarchistické lůzy.
Autoři kyberpunku většinou říkají, že "blízká budoucnost je natolik zajímavá, že je ztrátou času psát o mimozemských rasách se sedmi nohama a třema očima v tisíce let vzdálené mírumilovně utopické budoucnosti."

Slovo kyberpunk vymyslel spisovatel Bruce Bethke, který napsal stejnojmenný příběh. Kyberpunk je odvozený od slov kybernetika (věda zaměřující se na nahrazování lidských možností a působností soběstačnými - počítačově řízenými chody) a punk (to snad není potřeba vysvětlovat:)). Význam slova se však už objevil v různých pracích autorů čtyřicátých a padesátých let, kteří se zabývali strukturalizací technologické fikce a odcizením jedince v hi-tech vykonstruovaných megalopolích, jmenujme např. Samuel R. Delanyho. Mezi předchůdce kyperpunku nepochybně patří také autoři literárního undergroundu - například William Burroughs. Ovšem až William Gibson a jeho dílo Neuromancer specifikovali hnutí a "zaobalili" rašící kyberpunkovou kulturu z nahodilého povědomí v potuchu a mínění, jež význam kyberpunku pokryl. Dalším neopominutelným základním kamenem kyberpunku je román Bruce Sterlinga Schismatrix.

Kyperpunk trvale změnil tvář mainstreamové science fiction literatury a přispěl tomu, že zhruba od 90.let 20. století se kyberpunkové postupy a související témata jako nanotechnologie a technologická singularita staly její běžnou součástí. Mezi autory, kteří se pohybují mezi hranicemi různých žánrů a jsou silně ovlivněni právě kyberpunkem patří například Neal Stephenson nebo Dan Simmons.
Kyberpunk se mezitím přirozenou cestou rozdělil do několika dalších podproudů, řízených většinou tou kterou vizí budoucnosti. Mezi některé "potomky" kyberpunku patří například cypherpunk, biopunk, steampunk nebo postcyberpunk.



zdroj: wikipedia
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama